lauantai 6. joulukuuta 2014

Vaatetta arkeen


Vaikka tämän päivän teema ehkä onkin juhlapukeutuminen, meille kotona viihtyville minulla on tarjolla jotain ihan muuta kuin kimallusta ja blinblingiä. Itsehän en enää oikein muuta kykene päälläni pitämään kuin bambua. Se vaan on niin mahdottoman miellyttävä materiaali päällä. Olen ommellut itselleni Maatuska-kankaastani yhden hupparin, kaksi mekkoa ja kolme tunikaa ja niitä sitten vuorottelen koko ajan. Koska ahkerassa käytössä tuo kangas nyppyyntyy jonkin verran, nämä lukuisat maatuskavaatteeni ovat minulla koti- ja arkivaatteina.



Mutta kyllä minä monesti ihmisten ilmoilla niissä liikun ja lähes joka kerta minut pysäytetään ja kehutaan mekkoani tai huppariani. Viimeksi Tampereen messuillakin muutama asiakas kysyi, mistä voisi ostaa tuollaisen hupputunikan. "Ei mistään, mutta kangasta saa verkkokaupastani," on aina ollut se valitettava vakiovastaukseni näissä tilanteissa. Olisinpa niin hyvä ompelija, että voisin tehdä maatuskamekkoja myyntiin!








Pitkällisen projektin tuloksena minä voin sentään nyt tarjota edes kaavat tunikaan, josta niin monesti olen saanut kehuja. Kaavan kokojen sarjonnan tehnyt yrittäjä nimesi tunikan Sussu-tunikaksi, joten sillä nimellä minäkin sen kauppaani laitoin. Kaavassa on koot 34 - 44, mutta koska kangas ei ole hirmuisen joustavaa, tunika on tehtävä vähintään yhtä kokoa suuremmalla kaavalla, kuin arvelet olevasi. Jos ostat 2 metriä maatuska-bambucollegea, saat tunikan kaavan yhdellä sentillä eli oikeastaan kaupan päälle. Tuo 2 metriä tarvitaan tämän hupullisen tunikan ompelemiseen. Kaavan lisäksi saat kuvitetut ompeluohjeet pdf-tiedostona sähköpostiisi.

Kaavaa voi helposti varioida. Voi tehdä lyhyen puseron tai jatkaa helmaa mekoksi asti. Voi tehdä hupulla tai ilman, korkealla kauluksella tai ilman. Tässä kuvassa näkyy oma tunikani, jonka olen pätkäissyt vyötäröltä kahtia ja laittanut siihen resorikaitaleen, jotta helmasta on tullut minimekkopituinen. Kengurutaskun olen vaihtanut kahteen tavalliseen.

Tunikan ompeleminen on helppoa, mutta minusta juuri tuon kengurutaskun asettelu etukappaleelle on se ainoa hankalampi vaihe tässä hommassa. Taskuahan ei toki ole pakko tehdä lainkaan, jos tuntee olonsa epävarmaksi. Kankaan lisäksi tarvitset 12 cm sopivan väristä resoria ja saumurin sekä ompelukoneen.



Maatuska-bambucolleget ovat alennuksessa Käsityökorttelin Joulun ajan. Ja kun postikulujakaan ei nyt lisätä, niin tämä on se hetki, jolloin kangasta todella kannattaa tilata.

Laitan huomenna nämä mallikappaleet myyntiin. Olen ommellut ne aika suurpiirteisesti ja niissä on pieniä virheitäkin, joten hintakin tulee olemaan sen mukainen.

2 kommenttia:

mustakissa kirjoitti...

En omaa saumuria, mutta taitaisi onnistua myös pelkällä ompelukoneella, jos on joustinommel?

Susanna kirjoitti...

Onnistuu ihan varmasti.