sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Seksiä peliin?


Pienellä, köyhällä yrittäjällä on todella onnettomat mahdollisuudet mainostaa tuotteitaan. Facebook on ollut siihen hirmuisen hyvä kanava, koska siellä mainostaminen voi tapahtua ilmaiseksi ja jos perehtyy asiaan, voi saada jopa tuloksia aikaan. Mutta Facebook ei halua olla pienen yrittäjän kaveri, vaan jatkuvasti kiristää sitä, millä perusteella yritysten tilapäivitykset näkyvät.

Jos tykkäät esimerkiksi minun yritykseni fb-sivusta, arveletko, että julkaisuni näkyvät Facebookissa sinun etusivusi uutisvirrassa? Moni arvelee niin. Totuus kuitenkin on, että ne näkyvät vain pienelle osalle. Mitä enemmän tietty julkaisu saa tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja, sitä paremmin se saa näkyvyyttä. Nyt Facebookin ihmeellinen teknologia on kehittynyt jälleen tiukempaan suuntaan. Ei auta enää tykkäily, eikä kommentointi, vaan nyt pitää saada jakoja. Luin tästä aiheesta aiemmin tänä iltana Fiercer Median selostuksen.


Minä postailen Facebookiin silloin tällöin ja pidän sitä enemmän mainostavana kanavana kuin tätä blogia, jossa voin rönsyillä ja kirjoittaa tunteen palolla. Sivuillani on 1400 tykkääjää, mutta tilapäivitykset näkyvät keskimäärin viidellesadalle ihmiselle. Muutamasta ihmisestä muutamaan kymmeneen yleensä tykkää niistä. Kukaan ei oikeastaan koskaan jaa niitä.

Ja nyt, kun kukaan ei jaa, ne näkyvät yhä vain harvemmille. Koska Fiercer Media sanoo, että seksi myy ja seksiä jaetaan, niin minäpä panna pamautin sivulleni eroottisimman riepukuvan, mitä löysin ja kehtasin julkaista. Kuvan on ottanut ihana Terhi Muukkonen toissa kesänä.


Tuliko jakoja? Parissa tunnissa 70. No kannattiko? Ei tämä ehkä riepujen myyntiä lisää, mutta ainakin tietoisuutta siitä, miten Facebook toimii.

En jaksa lakata ihmettelemästä Facebookin touhuja. Totuushan on se, että jos Facebook olisi vain kavereiden kesken hengailupaikka, sitä ei olisi olemassa lainkaan. Sitä ylläpidetään nimenomaan yritysten tuomien mainosrahojen turvin. Ja sitähän Facebook tässä pyrkii lisäämään: kun ilmaista näkyvyyttä koko ajan kavennetaan, yritysten on pakko ottaa maksullisia mainoksia, jotta saisi omat julkaisunsa näkymään edes niille omille tykkääjilleen. Ihan ymmärrettävää, sillä Facebook on yritys ja yritys toimii omaksi parhaakseen.


Mutta onko tämä edes Facebookin parasta? Sitä voisi kuvitella, että jos Facebook pitäisi meidät yrittäjät (=asiakkaansa) tyytyväisinä antamalla jotain ilmaiseksi, me myös mielummin panisimme siihen palveluun välillä rahaa. Aivan kuten edellämainittu Fiercer Media toimii. Se jakaa neuvojaan ilmaiseksi netissä, vaikka juuri ne neuvot ovat kyseisen firman palvelu - ihmiset ostavat myös koulutuksia, kun oppivat saamaan hyviä neuvoja jopa ilmaiseksi.

Tämä on huolestuttavaa kehitystä ainakin Käsityökortteli-kiertueen kannalta. Facebook on meidän ainoa toivomme omien blogiemme ohella saada kiertue ihmisten tietoisuuteen.

Olisi opittava tekemään niin mahtavan huippuja tilapäivityksiä, että ne houkuttaisivat jakamaan. Vaan siinä kohtaa ainakin minun mielikuvitukseltani loppuvat paukut.

28 kommenttia:

Heli kirjoitti...

Ei muuta kun sitten asian ollessa ajankohtainen (siis Käsityökortteli-jutun) laitatte blogeihinne tietoa asiasta, ja sitä kautta me bloggaaja-faceilijat osataan mennä jakamaan tietoa facessakin. Minä ainaskin lupaan tehdä niin, mutta varmaankin tartten saada sen tiedon ensin blogin kautta, jos ei vaikka siellä facessa sitä mulle saakka tule. En oikeesti ymmärrä facesta paljoakaan, mutta lapset opastaa... en esim. ollenkaan tajunnut, miten joku voi jakaa jotain MINUN seinälle, eikö se menekään niin, että MINÄ laitan jotain minun seinälle...?? No valmiin jutun osaan onneksi kuitenkin jakaa. =D

Olen taas lukenut sun vanhoja postauksia silmät soikeena. Asettelen itselleni aikarajoja, että "kun kello tulee 23, laitan koneen kiinni", ja sitten huomaan että se aika meni jo, joten asetan taas uuden ajan jne jne. Silmät on kyllä taas jo ihan kierossa tästä ruudun tuijottamisesta, mutta noh, hyviä juttuja niin minkäs teet, kun ei vaan malta lopettaa! =) (Mutta nyt on kyllä pakko, joten hyvää yötä vaan!)

adelheid kirjoitti...

Seksillä rievuille näkyvyyttä... hmm... kohderyhmä taitaa olla lähinnä naisihmiset eli paidaton mies poseeraamaan rievun kanssa! Mieluiten siivoushommissa, vaikkapa tiskipöydän äärellä... Huu-uuh :D

Susanna kirjoitti...

Ilmeisesti myös tämä kuva hoiti hommansa. Hämmentävää kyllä.

Jakoja kuvalle illan ja yön aikana tullut yli 100. Nähneitä melkein 10 000. Uusia sivuntykkääjiä parikymmentä, joista vain yksi on mies. :D

Susanna kirjoitti...

Heli, et arvaa miten mua ilahduttaa, liikuttaa, imartelee ja ihmetyttää tuo sinun luku-urakkasi.

Ainakin minä tulen tympäännyttämään teidät Käsityökortteli-mainoksilla sitten keväällä, varautukaa siihen. :D

Liisa T. kirjoitti...

Luin kanssa ton artikkelin ja pieni ahdistus ja epätoivoisuus iski.

Olen tunkenut rahaa naamis-markkinointiin, ja siitä kiitokseksi saan kavennetun yleisön. Todella syvältä.

Kerro mulle Susanna heti, jos keksit jonkun taikakikan, miten tällasella alalla pystyy tuottamaan sisältöä, jota joku jakaa. Mielikuvitus ei riitä.

Liisa T. kirjoitti...

Siis tuon seksin lisäksi. ;)

Liisa T. kirjoitti...

Joo, joku tikissä kuosissa oleva ruskettunut mies, ilman paitaa tietty, pyyhkimään jugurttia lapsen naamasta. :D

Susanna kirjoitti...

Yäk! :D

Liisa T. kirjoitti...

Miten niin yäk? Eikös se ole sellasta arkista suloisuutta! :D Mies hoitamassa lasta / vanhusta vetoaa kaikkiin naisiin.

Susanna kirjoitti...

Ihan varmasti kerron.

Minäkin panen rahaa Facebook-mainoksiin, lähinnä kuitenkin Käsityökortteliin, enkä oman firmani mainontaan. Siitä olen oppinut, että ne pienet mainospennit, joita sinne syydän, eivät ole tehokkaita. Tehokkainta on nimenomaan se, että ihmiset jakavat oma-aloitteisesti ja tieto/kuva leviää justiinsa sillä orgaanisella tavalla. Mutta miten ihmeessä me saamme ihmiset jakamaan, en ymmärrä. Sillä erotiikkaa en kuitenkaan enää meinaa tarjoilla tämän jälkeen.

Liisa T. kirjoitti...

Jep. Erotiikka ei oo munkaan suunnitelmissa.

Yksittäisten julkaisujen edistäminen on kokemusteni mukaan täysin turhaa. Sen sijaan sivutykkäysten hankkiminen toimii paremmin.

Mä aloin miettiä, mitä itse haluaisin tietää / lukea / oppia jonkun yrityksen naamakirjapäivityksistä. On selvää, että kaikki mistä itse hyödyn tavalla tai toisella, kiinnostaa.

Kokeilin nyt jotakin epätoivoista ja laitoin linkkiä innostavaan kenkäduunailuun. Ehkä joku naamis-sivuani seuraava innostuu kenkäduunailusta ja jakaa julkaisun! :D

Tässä on nyt oikeesti laitettava mietintämyssy päähän, kirjaimellisesti. Luovat markkinointi-ideat pitää löytyä nyt eikä viidestoista päivä.

Unikuu kirjoitti...

ilmeisesti sivu pitäisi laittaa sieltä sivun oikeesta laidasta tähdestä add to your interest list ja sitten myös following.. koska mä seuraan muutamia kangaskauppoja ja saan kyllä ihan kaikki päivitykset mun news feediin.

Merja kirjoitti...

Kuvahan on kaunis, tyylikäs, tykkään; vaikka ihan hetero-normatiivisesti ajattelenkin. Myyykö se riepuja, ei mitään tajua...
Facessa en oo, ja sinne menoa karsastan niin kauan kun vaan voin. Blogiakaan mulla ei ole, mutta näitä ja monina, monia muita blogeja kyllä seuraan ja aika-ajoin kommentoinkin. Hyvistä tuotteista infoan ympäristöäni (infoan myös huonoista omalla tavallaan).
Entisenä käsityöläisenä seuraan palakurkussa kuinka yhä edelleen on vaikeaa pienen yksittäisen yrittäjän markkinoida tuotteitaan/palveluitaan, vaikka netti onkin apuna.
Varsinkin jos ja kun homman meinaa hoitaa rehellisesti viranomaisiin päin. Kaiken kokokoista maksua on rokottamassa sitä pientä tuloa, jolla pitäisi vähintään itsensä elättää, hoitaa tulevat eläkkeensä ja mieluiten vielä työllistää muitakin. Se on homma jota en osaa rakaista kannattavasti.
Jotenkin tuntuu, että vain toinen käsityöläinen voi ymmärtää, kuinka tiukassa jokainen omaan kukkaroon päätyvä euro on. Jokseenkin vähärahaisena ostan kuitenkin hyvän tuotteen ja ostaisin kyllä enemmänkin, mikäli se taloudellisesti olisi mahdollista. Halpatuontikrääsä inhottaa. Kierrätän ja teen edelleen itse omiin tarpeisiini. Oma osaaminen on kuitenkin rajallista ja silloin käännyyn toisen taitajan puoleen.
Eipä tainnu tästä kannanotosta olla mitään hyötyä, mutta merkilliseksi on homma mennyt, jos tosiaan yrittäjän mahdollisuuksia kavennetaan.

Anonyymi kirjoitti...

Tee playmobileilla kuvaelma mihin kaikkeen rättejäsi voi käyttää ;o)

Susanna kirjoitti...

Juu, jotenkin noin.
Jos haluaa saada joidenkin sivujen kaikki päivitykset, kannattaa tehdä lista.
Tässä osoitteessa se onnistuu:
https://www.facebook.com/bookmarks/interests

Unknown kirjoitti...

Taitaa edelleen olla niin, että pienyrittäjillä kaikkein parhaiten toimii viidakkorumpu?
Olen siis aiemmin työskennellyt internetmarkkinoinnin parissa ja koin sen aikamoiseksi riistoksi pienyrittäjiä kohtaan, muutamia omantunnon tuskia on siis koettu..
Huh, taitaa mun sokerilakko tehdä temppuja, katsoin meinaan että pöydälläsi oli valtavankokoisia, keltaisia jellybeaneja :D

Susanna kirjoitti...

Minuun ei vetoa. Hups. Mutta tiedän olevani siinä suhteessa vähän friikki.

Susanna kirjoitti...

En tiedä, oliko kannanotostasi hyötyä, mutta täyttä asiaa se kuitenkin oli. ❤

Susanna kirjoitti...

Voisin ommella pikkuruikkuisia riepuja niille. :D

Susanna kirjoitti...

Minun sokerilakkoni muuten on aika hyvässä jamssa. Meillä on salin pöydällä kulhollinen suklaakeksejä, enkä ole tuntenut pienintäkään himoa niitä kohtaan. Wohou! \o/

Turhaan tunnet omantunnontuskia. Pienyrittäjäkin voi yrittää itse päättää, antaako riistää itseään vai ei.

Anonyymi kirjoitti...

Kuvasi on kerrassaan upea!! En ole facebookissa, eli en voi sitä jakaa, mutta kehun ihan tässä nyt kuitenkin :)
t. Juuli

Tyynenmeren Aaltonen kirjoitti...

Upea kuva!

Susanna kirjoitti...

Kiitos, Juuli ja Mia. Terhi on ihana valokuvaaja, koska hän osaa luoda sellaisen tunnelman, ettei kuvissa ala ahdistaa. Minä olen maailman huonoin valokuvissa, mutta silti minulla oli tosi kivaa tuossa kuvauksessa. Tämä kyseinenkin kuva on otettu sillä lailla tosi tönkösti, että hän on opastanut minua laskemaan toista olkaa ja nostamaan kättä ja kallistamaan päätä luonnottamasti takakenoon, mutta silti lopputulos näyttää näin luontevalta. Minusta se on ihailtava taito kuvaajalla.

Anonyymi kirjoitti...

Kalenteri. Kalenteri.

Enne kirjoitti...

Ai niin, postauksesi innoittamana kaivelin vähän lisää ja tällainen mielenkiintoinen pätkä osui silmiin:
http://youtu.be/l9ZqXlHl65g

Susanna kirjoitti...

Hih, kalenteriajatusta aloimme jo käsityöyrittäjäporukan kanssa makustella. :D

Susanna kirjoitti...

Tämä oli hyvä ja amerikkalaiseksi youtube-videoksi jopa sellainen, että jaksoin katsoa ja kuunnella loppuun asti. Kiitos linkistä!

SJ | myttyrällä kirjoitti...

Pakko oli juuri käydä jakamassa tämä "seksikäs riepupiika" heti kun luin tämän postauksen!