keskiviikko 13. helmikuuta 2013

Vastaapa ja voitapa, kiitos!


Olin toissapäivänä luovien alojen yrittäjille suunnatulla luennolla, joka käsitteli myyntiä. En saanut päivästä kauheasti mitään uutta irti, mutta yhden tärkeän asian kuitenkin.

Jouduimme kesken päivää soittamaan kolmelle asiakkaallemme ja kysymään kaksi kysymystä. Miksi ostit tuotteen juuri minulta? Kenelle suosittelisit tuotetta?

Minä olin nynny ja soitin yhden puhelun siskolleni ja toisen ystävälleni, mutta kolmannen kohdalla reipastuin hiukan ja soitin oikealle asiakkaalle, jota en varsinaisesti tunne, mutta jonka tiedän ja olen tavannut useamman kerran.

Minusta on hullu ajatus lähteä soittelemaan asiakkailleni, mutta silti olisi hyvä tuntea oma kohderyhmänsä. Olisi myös kysyttävä asiakkaan mielipidettä tuotteesta, eikä vain arvailtava, mitä asiakkaat ajattelevat.

Tämän vuoksi tein asiakaskyselylomakkeen. Jos juuri Sinä olet tutustunut minun bamburiepuihini ihan käytännössä, niin uhraisitko ajastasi muutaman minuutin ja vastaisit muutamaan kysymykseen kliks tästä. Kaunis kiitos!

Tätä saa myös tosi mieluusti jakaa eteenpäin.

15 kommenttia:

  1. Kyllä luennolla oli antinsa, jos se pani sut ajattelemaan kohderyhmää ja asiakaskuntaa, nämähän ovat kaksi eri juttua! Ne ovat erittäin tärkeät asiat, sanoisin avainasia ja tuntemalla ne, helpottaa se sun hommia, markkinointia, myyntipaikkoja, suunnittelua yms. ehkä laajentamaankin asiakaskuntaa.

    Toisaalta, joskus luen sun kirjoitusten rivien välistä, ettet kovin vilkkaaksi bisnestäsi haluakaan, mutta jos lähes samalla vaivalla saat enemmän tulosta, katetta ja tuloa, niin mikä ettei!

    Ei ole kiva tunnustaa, mutta en ole sun asiakaskuntaa, enkä koe olevani kohderyhmässäkään, mutta jos syvennät nää jutut, niin mistä tietää!
    Seuraavaksi sä voisit laittaa tänne kyselyn, miksi et ole ostanut bambutiskirättejäni, sieltä sä löydät ehkä uudet markkinat ja asiakkaat.

    Tämä on vaan hyväntahtoinen vinkki sulle. Mielenkiintoisessa blogissasi vierailen usein ja kokonaisuus täällä kiinnostaa, myös sun yrittäminen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Monta hyvää pointtia sinulla, Pike!

      On totta, etten halua bisneksistäni mitään suunnatonta menestystarinaa, mutta haluan jatkuvuutta.

      Miksi et osta -kysely voisi tosiaan olla varsin hedelmällinen, mutta myös pelottava. Nytkin olen ihan paniikissa, tuleeko tähän kyselyyn pahaa palautetta. Kymmenen positiivista kun kumoutuu yhden negatiivisen voimalla niin äkkiä.

      Poista
  2. Mahtavaa! Mahtavaa! Ja kerta kaikkiaan mahtavaa! Mulla on ollut mielessä jo pitkään (lokakuussa jo tein jo ensimmäisiä kyselyitä) asiakastyytyväiskyselyn tekeminen. Olen kuitenkin ollut nynny, enkä ole uskaltanut sellaista julkaista, vaikkakin nykyään lähetän aina tilauksesta noin 2 - 3 viikon kuluessa palautekyselyn sähköpostiin ja olen saanut todella rohkaisevaa palautetta ja myös mahdollinen kritiikki on tuotu todella rakentavasti esille. Silti sisälläni asuu se pelkuri, joka ei uskalla kohdata sitä, mitä sieltä mahdollisesti tulee. :(

    Kiinnostukseni tähän lähti ihan lukiessani positiivarien kirjaa "Asikaspalvelun pikku-jättiläinen". Kirja oli kirjoitettu rakentavassa hengessä ja aivan äärettömän hyvä kirja ja suosittelen kyllä jok'ikiselle, joka haluaa parantaa!

    Olen ostanut sun rättejä, olen äärimmäisen tyytyväinen ja vastasinkin jo kyselyyn. :) Äitikin oli ensin epäileväinen saadessaan rätin joululahjaksi, mutta nyt käydessäni siellä, ei ollut enää ainakaan näkyvillä niitä "kertakäyttörättejä", jotka haisoo! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nynnyys on sitten ärsyttävä asia! Miten sitä voikin pelätä niin paljon pelkkiä sanoja.

      Ihana kuulla, että epäilevä Tuom... äitisikin on luopunut haisurievuista.

      Poista
    2. Niin on, sanos muuta! Pitäisi ehkä vain rohjeta painaa se julkista-nappi ja alkaa kyselemään tekemään sitä mielipidetutkimusta. :D
      Ja nykyään sekin on niin helppoa, kun sen voi netissä täytellä, ei tarvitse erikseeen lähetellä postia saatikka soitella! :)

      Poista
    3. Rohkene vaan! En kylläkään suosittele, koska tiedän, miten neuroottiseksi itse olen mennyt kun kyttään noita vastauksia. :D


      Minä käytin Googlen lomakepalvelua, siinä on ihanaa se, kun se tekee automaattisesti "kakut" niistä vastauksista. Sihteeri sisälläni ilahtuu, kun näkee graafisessa muodossa prosenttiluvut.

      Tajusin kyllä jälkeenpäin muutaman ongelman: jos minä teen kyselyn netissä ja ilmoitan siitä blogissani ja facebookissa, on vastaajina aika kapea otanta. Miten tavoittaisin vielä nekin, jotka ostivat tuotteen jostain jämykaupasta tai saivat lahjaksi?

      Poista
    4. Hehe, meillä on ollut tuollainen palautelomake käytössä, kun järjestettiin tapahtumaa ja kyseltiin jälkikäteen myyjiltä palautetta. Osallistuminen oli kohtalaista, ei kovinkaan moni kuitenkaan sitten jaksanut ilmeisesti vastata meidän lyhyeen kyselyyn, mutta kyllä sieltä sai hyviä pointteja ja sitten pystytään sitä kautta parantamaan sitä tapahtumaa! Ja tykkäsin nimenomaan kans suoraan palkkeihin ja näkee prosentit helposti ja kätevästi. :)

      Totta, tuo on muuten ihan totta. Mutta sitten voi tietysti pyytää jälleenmyyjiä laittamaan esim. heidän Facebook-sivuille toivomusta, että sinun rättisi sitä kautta ostaneet vastaisivat? Kuullostaako ihan mahdottomalle? :D Mutta lahjaksi saavien voi tavoittaminen voi olla aika hankalaa... :/

      Poista
  3. Asiakkaille soittaminen kyllä kuulostaa pelottavalta. Vento(tai edes melko-)vieraille puhelimessa puhuminen on aina vähän jännittävä ajatus, en tiedä miksi se on niin vaikeaa.

    Mä voin jo vastata epäpelottavasti ennakkoon siihen, että miksi en ole ostanut bambutiskirättiä: en ole osannut vielä päättää väriä ja kuviota! :D Pohdin haaveponin ja kotimökin välillä. Ja punaisen ja sinisen välillä. Ehkä pitäisi tehdä niin kuin ilmeisesti muutkin, että ovat antaneet lahjaksi... Sitten voisi tilata monta ja valita itselleen IRL parhaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos epäpelottavasta vastauksesta! En kyllä tiedä, olisiko se livenä valitseminen yhtään sen helpompaa. Ainakin myyntitapahtumissa jotkut pähkäilevät ihan epätoivoisina liian monien vaihtoehtojen edessä. :D

      Poista
    2. No nyt ei kyllä kaikki osu kohdilleen, kun onnistuin päättämään, että haluan punaisen kotimökin ja sitten niitä ei enää ole (tai näkökykyni on muuttunut valikoivaksi)! :D

      Poista
    3. No niin, kävipä kurjasti. Taisin justiin eilen illalla kääräistä viimeisen niistä erään tilauksen mukaan. Lisää tulee joskus. :)

      Poista
  4. En ole tutustunut mutta aikas kivoja näyttää olevan! Eihän noita raaski käyttääkkään :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voihan niitä koristeenakin pitää, mutta sitten kyllä jää paljosta paitsi. :)

      Poista
  5. Tuossa kyselyssä arvonta on ollut huhtikuussa 2012, mutta ehkä se kuitenkin on vasta tänä vuonna?

    t. oikeinkirjoitusekspertti;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vups. Toden totta se on vasta tänä vuonna. Korjaan, kiitos!

      Poista