perjantai 21. marraskuuta 2014

Jospa ei nyt liukasteltaisi


Katsokaas nyt. On matto pihalla ihan niinkuin te neuvoitte! Sulo oli käynyt kaupasta ostamassa halvan maton minun ollessani Tampereella. Hän oli arvellut, että jos hän hoitaa asian minun poissaollessani, en pääse mäkättämään vääränlaisesta hankinnasta. No, ei minun tarvinnut mäkättää, sillä mattohan on tosi nätin värinen. Sopii meidän kuistille hyvin. (Vaikka onkin takuulla pienten sormien kutoma, mutta pidänpä suuni kiinni silti.)



Valokuvaaminen on nyt hankalaa. Pitää muistaa juuri keskipäivän aikaan ottaa kuvat tai ne jäävät ottamatta. Meillä on kyllä hitusen nyt lunta maassa ja pari pakkasastettakin. Ihan mukava juttu, sillä se tuo edes himppasen valoa pimeyteen. Minä vetelen vähintään 5, ja joskus jopa 10-20 nappia D-vitamiinia päivittäin ja olen kyllä pysynyt hämmästyttävän toimeliaana. Voikohan D-vitamiinin yliannostuksesta olla jotain haittaa? Ja mikähän mahtaa olla yliannos? Eivätkös ne purkkien ohjeet yleensä ole alimitoitettuja?

19 kommenttia:

  1. On kyllä ihana aurinko nyt teidän kuistilla. Voi kun meillekin tulisi edes vähän lunta, on iltaisin niin kamalan pimeää. Mukavaa viikonloppua.

    VastaaPoista
  2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  3. Älä liikaa syö vitamiinia. Voi mennä munuaiset rikki ja saostua luiden kalsiu vereen ja aiheuttaa siellä kiusaa. Myrkylliset määrät on tosin aika suuria, mut niin on toi sun 10-20 nappiakin :) Riippuu toki napin vahvuudesta.

    VastaaPoista
  4. Kiva matto, raikas. Munki tarttis kai lisätä d-vitamiinin annostusta. 1,2 mg/pv näyttää netin mukaan aiheuttavan myrkytysoireita. Eli pidä huoli että syöt vaan 1,19 mg/pv. :-D

    VastaaPoista
  5. Ihana kettukuosi! Tosi on, että valokuvausaika on minimaalisen lyhyt ja joskus niin kuin tänään tuntuu, ettei päivä valkene laisinkaan. Eikä se lumi siinä minusta auta, kun sitä tupruttaa taivaalta niin kuin tänään, peittää se auringon niin sakeasti että harmittaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä ei tänään ollut niin paksua pilvimassaa, niin valon kerkesi jopa huomata.

      Poista
  6. Ihanat ketturätit! Juuri tilasin sinulta jokunen viikko sitten muutaman rätin ja ne on kyllä aivan huiman hyviä tiskirättejä!! Ja ilo silmälle.

    VastaaPoista
  7. Liika d-vitamiini voi aiheuttaa rasvamaksan, mutta 100 mikrogrammaa talvikuukausien ajan on hyvä määrä :)
    Ja ihanan pirteä on teidän kuistin matto!

    VastaaPoista
  8. Hui. En halua kyllä maksaongelmia, jos en kaamosmasennustakaan. Paljonko on 500 mikrogrammaa milligrammoina? (Nimim. Ällä pitkästä matikasta)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 1 milligramma (1mg) = 1000 mikrogrammaa
      Hannan mainitsema 100 mikrogrammaa on siis 5 pilleriä (jos purkissasi yksi pilleri on 20 mikrogrammaa) tai sitten 10 pilleriä (jos purkissasi yksi pilleri on 10 mikrogrammaa). Kummankinlaatuisia pillereitä myydään.
      Terveydesviranomaisten suositus on 10 tai 20 mikrogrammaa päivässä.
      D-vitamiini on rasvaliukoinen ja kaikissa rasvaliukoisissa aineissa on yliannostusvaara. Vesiliukoisissa samanlaista vaaraa ei ole (C-vitamiini on vesiliuikoinen).

      Poista
  9. Voi juku miten ihanan värikäs matto, ja sopii onhan se Susannan työhuoneen näköinen!
    Olin aiemmassa jutussa unohtanut kommentoida, mutta jos se mattojuttu syystä tai toisesta ei onnistukkaan, niin mitenkä olisi jos pingottaisit sivuille talveksi kankaita? Maatuskat vaikka :) Näin lumi ei pääsisi ainakaan sivulta kuistille.

    VastaaPoista
  10. Kivan värinen matto. Minä otan d-vitamiinia 100 mikrogrammaa vuorokaudessa (eli kaksi 50mikrogrmman nappia). Se jo saa aikaan tarmokkaamman olon. 500 kuulosta aika paljolta ja luulisin olevan jo yliannostuksen riskirajoilla.

    VastaaPoista
  11. Olin aiemmin syksyllä Luustoliiton infotilaisuudessa Hml:ssä, jossa prof Ilari Paakkarin luento. "D-vitamiinin puutteen merkitys kroonisissa sairauksissa" ...
    Oleellista on mittauttaa pitoisuus verestä. alle 80 jotain on liian vähän ja noin 115 olis riittävä, jollei jotain ihan erityisiä syitä korkeempaan pitoisuuteen (mulla arvo oli yli 200, joten nyt vähän himmaillaan...sieltä mä kävinkin kyselemässä liikasaannin riskeistä). Nämä viralliset annostelumäärät eivät hänen mielestään ole riittäviä. Aikuisella pidetään turvallisena rajana 50 mikrogrammaa vrk:ssa. Kuitenkin selvitä ensin mikä sulla on pitoisuus veressä, vasta sitten voit lähteä tiedon kanssa syömään sopivaa määrää D-vitamiinia.
    Arvo Ylppö syötti lapsille 40- ja 50 -luvuilla 100 mikrogramma. Sieltä se on asteittain pudonnut nykyisiin tosi pieniin annoksiin. Samaan aikaan on lasten diabetekseen sairastuminen aina kokenut hyppäyksen ylöspäin, kun vitamiinin saanti vähentynyt. D-vitamiinin vaikutuksia tutkitaan kiihjtyvällä vauhdilla. Se vaikuttaa paljon laajemmin meidän hyvinvointiin, kun vielä tiedetäänkään.
    Matto on just sun näköinen.

    VastaaPoista
  12. Kyllä Sulo näyttää sun makusi tuntevan. :) Iloinen matto. Ja tosian, 100 mikroa vuorokaudessa on varmasti vähintäänkin riittävästi. Mä itse otan vähän liian vähän, vain 40, pitäisi korottaa (en syö kalaa ja maitotuotteitakin vähänlaisesti). Mutta ei se yliannostuskaan hyvä juttu ole.

    VastaaPoista
  13. Niin jaystäväni, lääkäri, joak teettä noita d-vitamiinitutkimuksia aika paljon, sanoi joskus, että tähän mennessä hän ei ole yhtään sellaista tapausta löytänyt, jolla d-vitskua olisi liikaa veressä, mutta niitä, joila on liian vähän, on sitäkin enemmän. Ja on sanonut, että tuo 100 ei ole etenkään talvella aikuiselle liikaa (jos se aikuinen ei nyt ihan elä kalalla).

    VastaaPoista
  14. Eli tästedes koitan pysyä siinä viidessä pillerissä, enkä vaan kaada purkista kouraan.

    VastaaPoista
  15. Vielä tosta D-vitamiinista. Sehän on rasvaliukoinen. Jostain kumman syystä sitä valmistetaan myös pillereinä (jauhepuristeina), joissa vaikkapa joku kiva maku.
    Parhaiten se toimii kapselina. Silloin se on jossain hyvälaatuisessa öljyssä, eikä mitään kivoja makuja tarvita. Mäkin olin sen luentosalin ainoa, jolla D-vitaamiini taso oli tarpeeksi, jollei suorastaan tarpeettoman korkea. Puutos on liiankin yleistä.

    VastaaPoista
  16. Hyvän Mielen Matto! Taatusti sama vaikutus kuin vitamiinilisällä! ♥

    VastaaPoista