maanantai 13. elokuuta 2012

Pienyrittäjän pahin painajainen


Nyt minä joudun kertomaan teille asian, joka ahdistaa minua ihan hirveästi. Aloitan alusta.

Viime vuonna tiskirättien menekki nousi niin suureksi, että tunsin hukkuvani painamistyöhön ja menetin siitä kaiken ilon. Ymmärsin, että on aika delegoida osa töistä muille ihmisille. Pitkällisen etsinnän jälkeen löysinkin pienyrittäjän, jolle saatoin antaa tiskirättien painamisen alihankintatyöksi. Viime marraskuusta alkaen tiskirätit onkin siis suurimmaksi osaksi painettu toisen ihmisen toimesta ja minun työkseni on jäänyt kuosien suunnittelu, kankaiden leikkaaminen ja ompeleminen, riepujen pakkaaminen ja myyminen. Tämä on ollut toimiva ja hyvä systeemi. On ollut mukavaa voida tarjota työtä toiselle pienyrittäjälle ja samalla saada itselle enemmän vapautta. Tällä tavalla olen myös pystynyt lisäämään tuotantomääriä ja saamaan tukkumyynnin hiukan kannattavammaksi.

Mutta viime kevään aikana aloin saada asiakkailta reklamaatioita, jotka herättivät minussa kasvavaa kauhua. Värien pysyvyydessä oli ilmennyt vikaa. Tyytymättömiä asiakkaita ei ollut paljon, mutta minulle yksikin oli liikaa. Olin yhteydessä painajaani, ja oletimme, että joukkoon oli jäänyt rättejä, joissa väri oli kiinnitetty huonosti. Painaja lupasi olla huolellinen.

Mutta reklamaatioita tuli lisää. Pohdimme asiaa yhdessä painajan kanssa ja totesimme, että värit pitää kiinnittää kuumemmalla ja hitaammin. Kangasväri tarttuu bambuun huonommin kuin esim. pellavaan.

Minä lähetin reklamoineille asiakkaille uudet rätit ja mietin kauhulla, kuinka moni ei ollut jaksanut vaivautua reklamoimaan. Oliko Suomi nyt pullollaan minun rättejäni, joissa ei pysynyt väri? Tuleeko minulle vielä tuhat rättiä takaisin, ja joudun konkurssiin? Testasin useita rättejä ja totesin, että vialliset rätit olivat onneksi harvinaisia. Mutta hankaluus oli se, etten voinut etukäteen tietää, mikä rätti päästää väriä ja mikä ei. Näiden riskirättien myyminen oli kauheaa. Jokaista rättiä postittaessani vatsaani kouraisi, kun pelkäsin, että lähetän huonolaatuisen rievun matkaan.

Viimeisimmässä erässä värit kiinnitettiin kolmeen kertaan ja painaja oli erityisen tarkka värin määrän suhteen painoseulassa. Minä aloin taas hengittää vapaammin.

Kunnes sain reklamaation myös uusimman erän rätistä. Sama vika jatkuu yhä. Olimme siis hakoteillä kuvitellessamme ongelman johtuneen värin kiinnittämisestä. Kyse taisikin olla painoväristä itsestään. Minä olen käyttänyt painaessani toisen valmistajan väripigmenttejä ja ne rätit ovat olleet moitteettomia. Alihankkijani käyttämä väri on siis sopimatonta bambuun. Tästä lähtien hän painaa rätit minun hyväksi kokemallani värillä ja minä toivottavasti pystyn taas myymään riepujani ylpeästi.

Mutta nyt tilanne on se, että minulla on varastossa satoja rättejä, joiden myyminen asiakkaille on helvetillinen ajatus. Yhtä tuskallista on ajatella niitä lukemattomia euroja, jotka olen maksanut kankaista ja painamisista, ja jotka vievät minut tuhoon, jos en voikaan myydä noita jo painettuja rättejä. Sietämättömän pelottavaa on se, että tämän kriisin vuoksi minulla ei olekaan rahaa tilata lisää kangasta tehdäkseni Riskirättien tilalle uusia, parempia riepuja.

Päädyin kompromissiin:

Kaikki rätit on nyt siirretty verkkokaupassa poistopisteeseen ja minä myyn ne alennetulla hinnalla. Mutta noiden rättien ostaminen on arpapeliä. Saatat saada kunnollisen rievun, tai sitten saatat saada rievun, joka tuhrii tiettyjä pintoja.

Ostettuasi rätin sitä kannattaa ensin kokeilla varovaisesti. Jos satut epäonneksesi saamaan kelvottoman rievun, vältä pyyhkimästä vaaleita pintoja. Riepu kelpaa silti mainiosti moneen muuhun hommaan.


Värien tuhriminen lakkaa aikanaan, kun rättiä pesee ahkerasti. 
Pahimmat ongelmat ovat mustissa räteissä. 

Seuraava erä rättejä on nyt painettavana. Saan ne toivottavasti valmiiksi syyskuun alkuun mennessä. Ja toivottavasti niistä eivät värit leviä pitkin kenenkään keittiönkaappeja. Siihen asti verkkokaupassa on siis tarjolla pelkästään arvaamattomia Riskirättejä.


Koska näitä riepuja on nyt jälleenmyyjillä ja kuluttajien kodeissa tuhansia kappaleita, niiden joukossa on varmasti paljon viallisia. 


Jos olet jo aiemmin ostanut normaalihintaisen rätin, jonka väreissä on vikaa, ole ystävällinen ja ole minuun yhteydessä sähköpostitse susanna at susannantyohuone.net . Ei ole väliä, ostitko sen verkkokaupastani vai jälleenmyyjältä, vai saitko lahjaksi jostakin. Palautteesi on tärkeää.

Olen hirvittävän pahoillani. Sekä asiakkaideni että itseni puolesta.


63 kommenttia:

  1. Moikka!

    Tämä on minusta ihailtavaa avoimuutta ja rehellisyyttä. Varmasti jokainen ymmärtää, että aina ei voi kaikki mennä putkeen.

    Tuo kuvailemasi tilanne on varmasti sinulle aivan hirvittävä, eritoten siksi, että siihen liittyy niin paljon arvaamattomuutta ja tiedottomuutta.

    Vähän kyllä ottaa päähän se, että syy ei ole ollut ollenkaan sinun, vaan vikahan on ollut alihankkijan työn laadussa. Todella ikävää, että joudut nyt maksumieheksi.

    Toivon kuitenkin, että tästä eteenpäin saat avoimuutesi ja rehellisyytesi ansiosta uutta pohjaa yritykselle ja brändi kehittyy positiiviseen suuntaan.

    Joku voi nokkiintua huonosta rätistä, mutta luulenpa, että useimmille tapaus lisää vain uskottavuutta.

    Sain itse yhden mustan rätin, joka päästi väriä. Astianpesuaineella ja harjalla se lähti pinnoista ja pesukonepesun jälkeen loppui värin irtoaminen. Ei tuo minua haitannut - varsinkin kun tiedän, mistä oli kysymys.

    VastaaPoista
  2. Voi harmi! (Tämä kuulostaa lattealta, mutta olen tosi pahoillani puolestasi.)

    Kaikesta huolimatta toivottelen sinulle värikästä syksyä!

    ps. Ihania nuo junakuvat!

    VastaaPoista
  3. Kamalaa, toivottavasti ei tule valtavasti tappiota.
    Arvostan kyllä paljon, kun kerrot rehellisesti yrittämiseen liittyvistä asioista. Niistä katasrofeistakin.

    Eikö tällaisen varalta voi ottaa mitään vakuutusta? Vakuutukset ovat tietysti kalliita, mutta aika isoja riskejäkin joudut ottamaan.

    VastaaPoista
  4. Voihan, tosi kurja juttu sun kannalta. :( Mutta viimein mä sain tilattua parit rätit! :) Olen uhkarohkea ja testaan mitä saan. Innolla odottaen...

    VastaaPoista
  5. Ikävä juttu, ei voi muuta sanoa, mutta sinulle Susanna nostan hattua että suhtaudut ongelmaan avoimesti ja vieläpä haluat hyvittää jos joku on jo saanut viallisen rätin. Luulen että nyt kun moni saa siasta tiedon, ei kärpäsestä tule härkästä :))

    VastaaPoista
  6. Kiitos hirmuisesti ymmärryksestänne! Olen myös tosi kiitollinen niille jälleenmyyjilleni, jotka eivät ole asiasta olleet moksiskaan sekä niille asiakkaille, joilta olen saanut ystävälliset reklamoinnit. Tiedän itsekin monesti syyllistyneeni antamaan kiukkuista asiakaspalautetta, joten arvostan todella paljon niitä, jotka ovat lähestyneet minua rauhalliseen sävyyn.

    Ja Liisalle erityisesti kiitos hedelmällisestä sähköpostittelusta, joka tämän asian tiimoilta nousi.

    En voi oikein syyttää alihankkijaa, sillä hän ei ollut koskaan ennen painanut bambulle, joten hän ei myöskään voinut aavistaa, mitä saattaa tapahtua. Minun itsenikin olisi pitänyt ymmärtää, että eri valmistajan väripigmentti voi käyttäytyä eri lailla ja tehdä paljon paljon enemmän testausta ennenkuin ryhdyimme valmistamaan rättejä tuhatmäärin.

    Noista vakuutuksista joudun toteamaan, että kun tulot ovat minimaaliset, niin jostain on karsittava. Rahalliset menetykseni ovat toistaiseksi olleet hallinnassa, mutta eniten minua kauhistuttaa huono maine, joka näistä viallisista räteistä saattaa lähteä leviämään.

    Laura, hatunnosto rohkeudestasi! :-)

    VastaaPoista
  7. Voi eiii, miten kurjaa!! Toivon todella, että viallisia on liikkeellä vain se pari prosenttia!

    Omani ovat toimineet oikein hyvin, tosin meillä pöytäpinnat ovat mustat.

    Tsemppiä paljon tähän murroskauteen!

    VastaaPoista
  8. Hienoa, että asia kuitenkin selvisi lopulta! Mutta todella harmillista, että varastoon on keretty tehdä jo paljon mahdollisia virheellisä rättejä. Mulla taitaa olla nuita väriä päästäviä oon ihmetellyt asiaa ja luullut että se on ominaisvika. Mutta siis sellaista mustaa lähtee esim vaaleisiin kaapin oviin. Ostin ne kyllä 2-laatuisina silloin.

    VastaaPoista
  9. Voi pahus! Tosi ikävä juttu sinun kannalta.

    Onneksi ongelma selvisi!

    Tsemppiä jatkoon!

    VastaaPoista
  10. Voi Susanna kun ikävä juttu sinulle! Varmasti paljon stressiä ja murhetta on asia aiheuttanut, onneksi nyt syy selvisi ja tästä asia korjaantuu.

    Ostin alkukesästä 2 punaista ja n. viikko sitten yhden mustan rätin ja en ole niissä mitään värin päästöä huomannut ollenkaan. Mikäli olisin, niin varmaankin olisin mieltänyt "asiaan kuuluvaksi", koska en näistä jutuista mitään tiedä. Arvostan todella paljon, että kerrot asiasta näin! Avoimuus on aina paras tapa selvittää käynyt moka ja sillä oikeasti saa minimoitua vahingot. Näin blogisi kautta tieto tavoittaa monet ostaneet, usko pois! Minäkin löysin ensin blogisi ja seurasin sitä pitkään ennen kuin tein ensimmäisen ostokseni eli eiköhän aika moni muukin ole tehnyt samoin. :)

    Mahtia, että varastosi myyt nyt näin, saat siitä toivottavasti kulujen peitoksi jotain ja kamalaa olisi, jos toimivat tuotteet pitäisi kaatopaikalle kärrätä tai jotain muuta semmoista. Nythän tuosta selviää, että pesemällä rättiä värin päästö loppuu eli ovat ne huonotkin käyttökelpoisia.

    Sinusta tuntuu varmasti kurjalta, mutta ihmiset pääsääntöisesti ymmärtävät, että joskus jotain sattuu. Tsemppiä paljon!!!

    VastaaPoista
  11. Voi miten ihailtavaa, että näin avoimesti asiasta kirjoitat! Tsemppiä jatkossa! T: Irmeli

    VastaaPoista
  12. Voi ei!!! Varmasti ottaa päähän :( Hyvä kun informoit näin avoimesti. Pari vinkkiä kuitenkin: minä ja muut jämyt varmaan arvostettaisiin jos olisit laittanut sähköpostia asiasta. Itsehän laukkaan täällä lukemassa yhtenään, mutta olisi hyvinkin voinut lipsahtaa ohi. Ja toinen harkitsemisen arvoinen juttu olisi ehkä jonkinlainen erän merkitseminen -> tietäisit mitkä rätit laittaa poistoon ja mitkä myydä turvallisin mielin. Ja vielä vinkki, ilmaista työvoimaa on harjoittelu-nimikkeellä saatavilla... Eli jos mahdollisuudet antaa myöden sitä kannattaa hyödyntää... Jos kaipaat lisää juttuseuraa laita vain puotini sähköpostiin viestiä.

    VastaaPoista
  13. Tuota minä tosiaan pelkäänkin, että ihmiset luulevat värien lähtemisen kuuluvan asiaan, eivätkä siksi ole ottaneet minuun yhteyttä. Tämän takia se huonojen proesenttiosuus tulee kyllä takuulla kasvamaan ihan olennaisen paljon.

    Henna, olen kyllä informoinut jälleenmyyjiä heinäkuun puolella jo. Etkö sinä ole saanut sitä sähköpostia? Tänään olen alkanut käydä läpi niitä jälleenmyyjiä, jotka ovat tilanneet siitä viimeisestä erästä, jonka siis piti olla ok. Valitettavasti homma on yhä kesken.

    VastaaPoista
  14. Ei ole tullut, saattaa mennä kyllä minun sähköpostiohjelmankin piikkiin...

    VastaaPoista
  15. Harmillista tosiaan. Eipä siinä jos itelleen on ostanut viallisen mutta paljon rättejä on varmasti annettu myös lahjaksi.

    VastaaPoista
  16. Niin on. Ihan hirveitä määriä on kulkenut tuliaisina ja lahjoina ihmisille. Onneksi olen saanut reklamaatioita myös niiltä, jotka eivät itse ole rättiään ostanut. Myös he ovat saaneet uuden rätin tilalle.

    VastaaPoista
  17. Heips!

    Huomasin, että yhdestä rätistä lähti punaista kun yritin pyhdistaa tahraa liinast kovasti hinkaamalla. En ollut siitä moksiskaan vaan otin siihen hommaan käyttöön valkoisen mikrokuituliinan. Käytän rättejäsi tiskirätteinä ja keittiön pinnat ovat puunväriset, joten minulle ei ainakaan ole tullut mitään haittavaikutuksia. Harmi vaan yrityksesi kannalta, kun joudut myymään halvemmalla.

    Onnea yrityksellesi jatkossakin! Olet hyvä rehellinen yrittäjä!

    Satunnainen vierailija

    VastaaPoista
  18. Apua, miten kauhea juttu!

    On hienoa, että kerroit asian aivan niin kuin se on tapahtunut. Moni varmasti ymmärtää, että virheitä voi tapahtua. Olet upea ja rehellinen ihminen, jolle toivon sydämestäni kaikkea hyvää :)

    Minun rättini ovat toimineet moitteettomasti.

    VastaaPoista
  19. Pirskatti! Mutta hienosti paikattu! Lämpimiä ajatuksia! Laitan sähköpostia.

    VastaaPoista
  20. Oi kun aivan kurkkua ahdistaa tämän viestin lukeminen! Oi oi!
    Tämä avoimuus on hyväksi ja luulen, että kaikki kääntyy vielä parhain päin sinulle. Vaikka nyt varmasti tuntuu raskaalta ja pelottavaltakin.

    Halaus sinulle ja lämpöisiä ajatuksia!

    VastaaPoista
  21. Tänne on myös eksynyt yksi musta riskirätti. Mitään vahinkoa ei ole sattunut ja riskirättikin toimii moitteettomasti nyt kun se on koneessa pariin kertaan pesty. Tilaan jatkossaki rättini sinulta.

    Kaikkea hyvää sinulle ja yrityksellesi!

    VastaaPoista
  22. Minua ihan itkettää se tuen määrä, jota olette osoittaneet näissä kommenteissa ja sähköposteissa ja lisäksi tilaamalla tänään niin sankoin joukoin riskirättejä. Jos joku väittää suomalaisia kateelliseksi ja vahingoniloiseksi kansaksi, uskallan olla eri mieltä. Sympatianne on upea asia! Kiitos kiitos kiitos, ihanat ihmiset!

    VastaaPoista
  23. Heips! Juurikin tänään huomasin, että punaisesta tiskirätistä jäi tosiaan väriä kun valkoista pöytää hinkkasin. Ei haittaa menoa ja jatkossakin käytän rättejäsi :) Pisteet avoimmuudesta <3

    Marika

    VastaaPoista
  24. Äh kun ilmaisin itseni huonosti sen osilta, että olisin pitänyt värin lähtemistä asiaankuluvana. Pakko siis tarkentaa: En tee mitään käsitöitä ja vaatteet ym. ostan valmiina. Lähes kaikista vaatteista (tai muut värilliset tekstiilit kuten lakanat ja pyyhkeet) lähtee pestessä väriä ja sitten se muutaman pesun jälkeen lakkaa. TUOLLAISTA siis tarkoitin "asiaankuuluvalla". Jos paljon väriä olisi lähtenyt, olisin toki ottanut yhteyttä sinuun ja kysynyt, että mikähän vialla, mutta minun ostoksistani ei ole väriä tosiaan lähtenyt. Tarkensin nyt, kun hokasin, että aiemman kommenttini voi tajuta osaksi väärin.

    Uskon, että tieto asiasta tavoittaa ennen pitkää valtaosan niistä, joilla on ongelmaa värinlähdön kanssa. Vaikka ei seuraisi säännöllisesti blogia, tieto leviää eri reittejä näin nettiaikana. Rehellisyytesi ja avoimuutesi auttavat, olen siitä satavarma. Paras on aina kertoa itse, jos on moka sattunut, sen minä tiiän, kun olen ollut pitkään asiakaspalvelutöissä.

    Virtuaalivoimahalaus tyytyväiseltä lukijaltasi ja asiakkaaltasi, joka ostaa jatkossakin rätit sinulta :)

    VastaaPoista
  25. Taisi kirjoittamani kommentti lentää taivaan tuuliin...uusiksi siis: Juuri tänään viimeistellessäni näppipyyhkeitä myyntiin, mietin laaduntarkkailua/valvontaa. Muutaman pyyhkeen froteeta en ole koepessyt ja vähän jäi asia vaivaamaan...Kauhuissani luin tarinaasi ja ymmärrän OIKEIN HYVIN tunteesi ja tilanteesi. Minä ja varmaan moni muukin yrittäjä oppii tarinastasi ainakin yhden asian; varmista, varmista ja varmista. Ja siltikin - tekevälle sattuu. Mutta Susanna, asioilla on tapana järjestyä!

    VastaaPoista
  26. Heips! Mulla on ollut samankaltainen tapaus kuin Anonyymit Satunnainen vierailija ja Marika kertoivat, eli punaisesta lähti väriä kun sillä hinkkasi jotain kovemmin. Mutta se ei haittaa ainakaan minua ja ongelma on poistunut kun olen ahkerasti käyttänyt ja pessyt rättiä! :) Eli yhä käytän rättejäsi eikä maine ainakaan huonone mielestäni tuon rehellisen tekosi vuoksi, vaan paranee entisestään. Moniko yrittäjä olisi ollut hiljaa asiasta eikä kertonut asiasta avoimesti? Arvostan todella rehellisyyttäsi! :)

    VastaaPoista
  27. Samaa mieltä muiden kanssa. Ihailen rehellisyyttäsi ja toivon, ettei pahasti tulisi tappiota näistä riskiräteistä. (hauska nimi muuten:) Itse olen saanut yhden mustaa tuhrineen rätin, mutta mitään vahinkoa siitä ei ole tullut ja aion jatkossakin tiskirättini sinulta ostaa. Värin päästäminenkin loppui parin pesun jälkeen. Tsemppiä jatkoon ja toivotaan, että niitä kesäkelejä vielä tulisi sinnekin (ja tänne, kesää rakastava kun olen myös)

    VastaaPoista
  28. Voi että... mulla oli tänä aamuna sellainen olo, että maailma kaatuu päälle. Te ette arvaakaan, miten hienolta tuntuu lukea näitä teidän kommenttejanne. Ehkä tämä ei olekaan maailmanloppu. Minun yrittäjyystaipaleeni on sujunut ilman suuria katastrofeja, joten kai semmoinenkin pitää edes kerran kokea.

    Minusta on tuntunut pitkin kesää siltä, että olen epärehellinen, kun en heti alkanut tiedottaa värien huonoudesta. Mutta kun palautetta alkoi tulla reippaammin, oli pakko hyväksyä se, että vika ei ollutkaan jossain yksittäisessä rätissä. Syytän itseäni siitä, etten topakammin tarttunut ongelmaan jo aikaisemmin, vaan suljin silmäni asialta liian kauan.

    Harmittaa niiden asiakkaiden puolesta, joita tämä tiedote ei tavoita.

    VastaaPoista
  29. Minä uskon, että jos olisit ollut hiljaa värin päästöstä, niin maine olisi mennyt helpommin. Nyt kun selitit mistä on kysymys, ihmiset varmasti ymmärtävät asian paremmin.
    Rehellisyys palkitaan!
    Minä juuri eilen tilasin sinulta rättejä ja innolla odotan paketin saapumista:)
    Kommenteista päätellen ongelma ei ole suuri ja värin lähtö loppuu parin pesun jälkeen.

    VastaaPoista
  30. Hyvä että kerroit asiasta! Ja kuten kommenteista edellä voi päätellä, sinä tulet selviämään tästä hienosti! :) Minulle ei reklamaatioita räteistä ole tullut, ja lisää tilaan heti kun ne ovat saatavana. Olisiko muuten mahd. saada taas viestiä sähköpostiin sitten kun rätit ovat kaupassa? Terveisin yksi hidas hämäläinen joka viimeksi mietti liian kauan ja jäi ilman! :)

    VastaaPoista
  31. No joo. Tilasin minäkin tuossa päivällä - sekä tsemppausmielessä että tuliaisviemisiksi. Testaan ensin ja jos väriä lähtee, lykkään pesukoneeseen ja sillä siisti. Näin päättelin mahdollisen ongelman olevan ratkaistu; kiitos erään aikaisemman kommentoijan kokemuksen.
    Elämään valitettavasti kuuluu vastoinkäymiset. Tää on tätä. Tokko tästä suurta vahinkoa yrityksellesi tulee, kiitos fiksun reagointisi asiaan.
    Nykyisin sanotaan, että rehellisyys ei kannata, mutta ei se varmasti kohdallasi päde. Päinvastoin!

    <3 Paina menemään. Sinä seviät kyllä.

    -Pöö-

    VastaaPoista
  32. Voin vaan kuvitella miten ahdistava tilanne tämä on ollut, mutta sympatiani ja miljoona pistettä asian tiedotuksesta.

    VastaaPoista
  33. Hyviä kommentteja monella aikaisemmalla kommentoijalla. Kurja juttu ja voin niin luvitella tunteen, mutta mielestäni hoidat asiaa hienosti. Tsemppiä ja voimia, eiköhän tämäkin vahvuudeksi ja tärkeäksi kokemukseksi käänny!

    VastaaPoista
  34. Te todella saatte minut uskomaan, että tästä selvitään kunnialla!

    Reetta, laitan sitten sähköpostia jämyille, kun hyviä rättejä on saatavilla. Nyt on tosi kehno tilanne senkin takia, että syyskuun alussa on isot messut, joihin minulla pitäisi olla myytävää, ja lisäksi pitäisi olla tarjottavaa jämyille, mutta koska rahatilanne on tämän shown takia ihan perseellään (anteeksi), en pysty tilaamaan kangasta tai painattamaan sitä niin paljon, kuin olisi todellinen tarve.

    VastaaPoista
  35. Okei, ei hätää. Yritän nyt pähkäillä tilauksen valmiiksi jo ENNEN h-hetkeä, ja toimia sitten nopeasti :)

    VastaaPoista
  36. Liityn kommentoijien joukkoon - yhdestä punaisest maatuskarievusta sain minäkin palautetta, että siitä irtosi väriä juuri vaaleaa pintaa hangatessa, mutta ongelma oli poistunut parin pesukerran jälkeen eikä siksi tullut mieleenkään asiasta reklamoida. Ja kun nyt luin tämän postauksen, oli ensimmäinen tekoni marssia suoraan verkkokauppaasi ja tilata pino riskirättejä - blogisi on minulle niin iso, värikäs ja mieltä piristävä ilo oman arkeni keskellä että olen siitä hyvin kiitollinen, enkä keksinyt muutakaan tapaa tukea tässä tilanteessa. Uskon kyllä, että tämä tapasi hoitaa asia kyllä kääntyy voitoksi vaikka harmitus on varmasti suuri.

    VastaaPoista
  37. Hei Susanna! Todella harmi kuulla, että tämmöinen ongelma on ilmennyt. Minä en sinun tilanteessasi jaksaisi olla yhtä ymmärtäväinen alihankkijaa kohtaa. Olettaisin hänen tietäneen, miten bambu ja värit käyttäytyvät yhdessä, jos uskaltaa siihen hommaan alkaa. Vaatisin varmaan vahingon jakamista jotenkin molempien osapuolten kesken.

    Sitten se, mitä halusin ennen kaikkea tulla kertomaan. Sain lahjaksi Marimekon luutuja (ei bambuisia) Sanna Annukan punaisella kuosilla koristeltuina. Kohta ne lentävät roskiin, koska väriä tarttuu aivan hirveästi! Mikään pesu ei auta, väri tavallaan lohkeilee irti luutusta ja esim. kaakeleiden saumasta se ei lähde millään irti.

    Voin reklamoida asiasta, mutta en aivan varmasti usko saavani samanlaista asiakaspalvelua kuin sinun asiakkaasi. Enkä usko, että Marimekko ryhtyisi mihinkään toimiin asian suhteen, sehän on vain pieni rätti heidän valikoimassaan. Ymmärrän siis, että sinulle kysymys on paljon vakavampi ja olet hoitanut asian erinomaisesti! Tsemppiä syksyyn!

    -Kaisla

    VastaaPoista
  38. Sympatiat ja tsempitykset täältäkin!

    VastaaPoista
  39. Hitsi, Facebookissakin sain kuulla, että Marimekon rievusta jäi värit pintaan. Aika yllättävää. Marimekko kun merkitsee parasta suomalaista laatua, niin ei luulisi heille sentään käyvän noin onnettomasti. Vaan siellä tuskin kukaan vapisee kauhuissaan tai lukee kyyneleet silmissä asiakaspalautteita. :-)

    Te olette kyllä osoittaneet minulle paitsi näillä kommenteillanne ja sähköposteillanne, myös konkreettisesti tilauksia tekemällä, että rättini kelpaavat viasta huolimatta. Olen käsitellyt tilauksianne täällä nyt nämä kaksi päivää ihan pää suhisten ja ollut kovin liikuttunut. Tällainen "jaloilla äänestäminen" tuntuu tosi upealta luottamuksenosoitukselta.

    VastaaPoista
  40. Heips

    Olen pitkäaikainen blogisi fani ja aina ihaillut tapaasi kertoa yrittäjyydessäsi tapahtuvista hyvistä ja huonoista puolista rehellisesti. Sinun asiakaspalveluhenki on aina ollut 10+ arvoista - kunnioitat asiakkaitasi - ja näin tässäkin ikävässä tapauksessa kertoessasi ääneen mitä on tapahtunut.Harmittaa puolestasi mutta luulen, että tämäkin asia kääntyy voitoksesi ja kuten itsekin totesit, asiakkaat äänestävät aina jaloillaan.
    Itse olen rättejäsi käyttänyt ja huomannut myös punaisen maatuskan irroittavan väriään jos oikein kovasti hankaa jotakin vaaleaa mutta se ei ole minua haitannut, sillä kuten monet ovat jo todenneet, se tasaantuu pesukertojen jälkeen. Lahjaksi antaessani olen kertonut, että ei kannata hangata vaan puhdasta tulee vähemmälläkin - ainakin näillä räteillä, joita käytän päivittäin ja jatkossakin!

    VastaaPoista
  41. Ihanan rehellinen olet. Sille pinnat!
    Ja onhan se niin, että ostat mitä tahansa niin koskaan et voi olla varma lopputuloksesta... Harvempi vain myöntää virheen kuten sinä.

    Onnea jatkoon ja myyntiin!

    VastaaPoista
  42. Niin, vielä tuohon Kaislan kommenttiin alihankkijan vastuusta... minä ajattelen niin, että hänkin on pienyrittäjä, ja tehnyt paljon töitä painaessaan minun kankaitani. Olen saanut alennusta häneltä suttaavien värien takia, mutta en halua vaatia enempää. Lopullinen vastuu on kuitenkin minulla. Minä olen se, jonka olisi kuulunut testata rievut paremmin, ja varsinkin siinä vaiheessa, kun ensimmäinen reklamaatio saapui.

    Hän ei ollut ikinä ennen painanut bambua, joten hän toimi kuten muidenkin kuitujen kanssa ja käytti samoja hyviksi toteamiaan värejä.

    Omassa käytössä minä en ollut huomannut värien tarttumista pintoihin, ehkä siksi, että meillä ei niitä valkeita pintoja ole missään, ja jos pari valkoista kaappia onkin, olen minä niin laiska siivooja, etten minä ole niitä varsin hinkkaillut.

    Itse olen tämän suoni aiheuttanut, ja itse siitä kärsin. Valitettavasti samalla kärsivät myös ne rättien omistajat, jotka järkytyksekseen joutuvat jynssäämään väritahroja keittiönkaapeistaan.

    Siksi olenkin ollut niin ihmeissäni ja otettu siitä ymmärryksestä, mitä teiltä asiakkailta nyt tulee. Minusta se on uskomatonta!

    Kiitos hirmuisen paljon teille kaikille!

    VastaaPoista
  43. <3 *voimahali*
    Tilasin kaksi rättiä. :)

    VastaaPoista
  44. Voi kurjuus mitä olet joutunut/joudut kokemaan:((

    VastaaPoista
  45. Sinä olet rehellisesti kertonut, että tuli tämmöinen moka, ja selittänyt myös syyn siihen. Lisäksi olet ollut vilpittömästi pahoillasi. Et ole sluibaillut etkä piilotellut etkä yrittänyt vierittää syytä kenenkään niskoille. Kyllä minä uskon ihmiskunnan hyvyyteen siinä mielessä, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan - kuka nyt rupeaisi raivoamaan kun on kuullut sekä nuo tilanteeseen johtaneet, perin inhimilliset syyt että sen todella vilpittömän anteeksipyynnön. Tsemppiä!

    VastaaPoista
  46. Tsemppiä Susanna! Minusta haaveilijasta on niin opettavaista lukea näitä yksityisyrittämispostauksiasi. Näitä tsemppauksiakin on ollut ihana lukea, rehellisyyttä arvostetaan!

    Pistin minäkin viimein kauan suunnittelemani tilauksen tulemaan vahvistuksena sille, että eivät tästä ole uudetkaan asiakkaat kauhistuneet pois. Meillä pinnat eivät pääasiallisesti ole valkoisia (no okei, kaapinovet on, mutta pitäisi päästä laiskuudesta....), joten en ole huolissani :) !

    VastaaPoista
  47. Olette upeita, kun tilaatte noita kirottuja riepuja! Hetkittäin uskon, että kyllä tästä vielä noustaan.

    Yrittäjäkurssilla painotettiin aikoinaan paljon riskien minimoimista. Siinä minulla on selvästi vielä runsaasti opittavaa.

    VastaaPoista
  48. Voi raksu <3 ihan itku tuli, kun luin näitä viestejä. Sulla on mahtavia asiakkaita ja iteki oot just hyvä <3 tsemppistä vaan tulevaan =)

    T: Heidisi

    VastaaPoista
  49. Minäkin olen itkutellut näiden vuoksi. Ihmiset osaavat olla käsittämättömän ihania.

    VastaaPoista
  50. Rehellisyys maan perii. Sun tuotteet on kauniita, käytännöllisiä ja ennen kaikkea kotimaista käsityötä. Mä nappasin neljä ostoskoriini ihan vain siksi, että tiedän, että "yhden naisen showlle" tuollainen laatuvirhe saattaa koitua kohtaloksi. Toivottavasti saat alen johdosta edes omasi takaisin! Kaikkea hyvää jatkoon!

    Kati G

    VastaaPoista
  51. Siivous on niin tylsää, että ihan silkasta draaman ilosta tilasin pinon riskirättejä. Tsempit Susanna! Ja täydet pisteet hyvin hoidetusta kriisiviestinnästä :-) t. LP

    VastaaPoista
  52. ISO hali.
    Ihan sieltä ja syvältä, että tapahtuu tollasta. Itse melkeen uskalsin, mutta en sittenkään, nimittäin yrittäjäkurssin jälkeen lähteä yrittämään. En pystynyt, en kyennyt, en nukkunut.
    Mutta, sain kurssilla hyvän käsityksen siitä, mitä on yrittää. Se, että olen yrittäjäperheestä, antaa toki tiettyä insighttia, mutta silti..
    Minä, kuten monet muutkin, ihailen rohkeuttasi, kunniantuntoasi ja raakaa avoimuutta. Huimaa, rohkeaa ja toivottavasti ei turhaa. Tämän minä jaan, monien muitten tavoin ainakin SOMEssa. Miksi? Koska jos ei naista auta mäessä, niin missä sitten?
    Häntä pystyyn, oletkin jo kissan nostanut pöydälle ;)

    VastaaPoista
  53. En ole koskaan ennen tilannut sinulta mitään, enkä kyllä edes koskenut bambuiseen tiskirättiin. Muutenkin pyrin pitämään näpit irti räteistä kaikenlaisella sijaistoiminnalla, kuten nettisurffailulla. Tänään kuitenkin törmäsin Facebookissa kriisiviestintääsi kehuvaan kommenttiin. Arvaan, että se oli pari kommenttia ylempänä olevan LP:n statuspäivitys. Tulin lukemaan ja yhdyn kyllä arvioon. Hienosti hoidettu viestintä kurjassa tilanteessa!

    Päätin osallistua talkoisiin ja kävin tilaamassa muutaman riskirätin. Ehkäpä riskillä siivoaminen on jännittävämpää ja siksi kiinnostavampaa ja mahdollisesti tapahtuisi useammin. Kuka sitä nyt jännittävät hommat jättäisi tekemättä!

    VastaaPoista
  54. Kerran olin tilaamassa, mutta väri oli väärä. Nyt sait ylipuhuttua. 3 tulee meille. :)

    VastaaPoista
  55. Kiitos! Viikonlopun aikana on tullut yhtäkkiä taas niin monta uutta tilausta, että ilmeisesti tämä postaus on tosiaan lähtenyt Facebookissa leviämään ja saanut ihmiset toimimaan.

    Se on kyllä uskomatonta... kun varautuu kivitykseen, saakin pelkkiä ruusuja.

    Minäkin olen yrittäjäperheen kasvatti, ja olen koko nuoren ikäni aina sanonut, että yrittäjäksi en koskaan rupea. Kai minä näin niitä alamäkiä silloin lapsena ja nuorena ihan tarpeeksi. Jostain syystä yrittäminen kuitenkin sitten muuttui lopulta ainoaksi vaihtoehdoksi.

    Tosin juuri nyt minusta tuntuu, että olisin voinut valita paremminkin. Mutta jos tästä selviän, niin eiköhän yrittäjyys taas muutu ruusuilla tanssimiseksi. Tai sitten tästä jää vaan ikuinen pelko ja epävarmuus.

    Riina, toivottavasti nämä vähemmän laadukkaatkin bamburätit saavat sinut rakastumaan bamburiepuihin. Ne todella ovat ihania kapistuksia. Minä olen itse sellainen, että en ole kyennyt pyyhkimään tiskipöytää, koska rättiin koskeminen on niin karmeaa. Se karmeus on mennyttä elämää bamburievun myötä!

    VastaaPoista
  56. Heippa! Törmäsin blogiisi juuri facebookin välityksellä. Olen itsekin tekstiilialan ihminen ja entinen yrittäjä. Kestin yrittäjyyden paineita kaksi vuotta, kunnes oli pakko lopettaa. Monia traumoja jäi, en esim. pysty edelleenkään käymään postilaatikolla ja miehen on hoidettava laskut. Käsityöalan yrittäjyys on vaikeaa, raha on tiukassa ja tällaiset tilanteet kuin sinulla, voi tosiaan koitua katastrofiksi. Ihanaa huomata miten asiakkaat ovat järjestäytyneet ja tehneet jopa enemmän tilauksia avoimuutesi tähden! Ihailtavaa rohkeutta sinulta, tiedän että itse olisin viettänyt monia hikisiä ja unettomia öitä enkä tiedä minkälaisen lopputulokseen olisin päätynyt asian korjaamiseksi.

    En tiedä kuinka kokenut painaja alihankkijasi on, mutta oletteko ottaneet huomioon sen, että painoemulsioon tulisi vain sen verran pigmenttiä kuin tarvitsee? Jos pigmenttiä on enemmän kuin emulsio sitä imee, on kaikki ylimääräinen sitä joka irtoaa pesussa. Jos suhde on oikea, ei pigmenttiä pitäisi irrota. Ja itse kiinnitin kaikki painotuotteet aina viiteen kertaan ja jos olin epävarma, vielä kerta tai kaksi kiellon päälle. :)

    Toivottavasti jaksat yrittää, tästä kokemuksesta saat varmasti voimaa jonka asiakkaasi ovat sinulle antaneet ja toivon että tämä ei jätä kovin pahoja traumoja. Tiedän tunteesi ja tilanteesi enkä voi muuta kuin toivottaa paljon paljon voimia!

    VastaaPoista
  57. Hei!
    Kyyneleet silmissäni olen lukenut blogiasi. Itsekin aloittava yrittäjä ja tiedän kuinka paljon rahaa palaa kaikkeen ja ihan kaikkeen ei pysty/keksi varautua "ihan täysillä". Pää pystyssä ja ylpeenä voit kulkea niin hienosti ja rehellisesti tiedottaminen on sujunut. Halien kera tsemppiä ja kyllä se aurinko taas paistaa. Yrittäminen on kuitenkin ihanaa kun voi olla itsensä herra, vai mitä? Onnea ja iloa monen monta kiloa tulevaisuuteesi. Hienoja töitä olet tehnyt ja teet edelleen..Virtuaalisesti ruusuja lähettää täältä itäsuomesta yrittäjäsisko

    VastaaPoista
  58. Mukavaa, että te yrittäjäkollegat löysitte tienne tänne myös. Kiitos teille kummallekin kannustavista sanoistanne. Minun on ihan pakko selvitä tästä... en tiedä mitä muutakaan tekisin. Olen ihan äimistynyt asiakkaideni upeudesta; voin tosiaan tuntea tehneeni edes jotain oikein, kun minua näin tuetaan.

    Kaikki myötätuntoni sinulle, joka jätit ensimmäisen näistä kommenteista. Voin ehkä vähän kuvitella, miten postilaatikosta voi tulla noin iso painajainen. Minäkin olen jo alkanut inhota puhelimen pirinää, kun pelkään että joku kiukkuinen soittaa.

    Siihen tulokseen minäkin olen tullut, että noissa toisissa väreissä tosiaan on ollut aivan liikaa pigmenttiä. Koska bambulle sopivan määrän löytäminen vaatii testausta, painetaan toistaiseksi valmisväreillä. Havaitsin myös, että kiinnitystavalla on suuri ero. Uunin läpi kaksi kertaa on huonompi vaihtoehto kuin prässissä minuutin. Ikävä kyllä prässääminen on työläämpää ja hitaampaa, mutta siihen on nyt turvauduttava.

    VastaaPoista
  59. Tein nyt raivokkaan jynssäystestin tilaamallani turkoosilla riskirätillä ja annoin rätille isoja haasteita. Ja lapsiperheessähän niitä haastavia kohteita riittää. Onnistuin saamaan painovärin irtoamaan ainoastaan siten, että hinkkasin jääkaapinovesta teipistä tarttunutta sitkeää liimaa. Irronnut pigmentti lähti kyllä iloisesti leviämään valkoisella pinnalla, mutta sain sen puhdistettua "taikasienellä" helposti.

    Muunlaiset roiskeet ja tahmaiset sormenjäljet lähtivät ongelmitta erilaisilta pinnoilta, joten normaalikäytössä en olisi huomannut mitään vikaa riskirätissä.

    Mielenkiintoista oli muuten huomata, että väri levittyi ainostaan siihen liimaiseen oveen, rätin vaaleat kohdat eivät tahriintuneet irronneesta pigmentistä.

    Onneksi näyttää siltä, että asiakkaat ovat puolellasi. Rehellisyys kannattaa!

    VastaaPoista
  60. Kiitos hyvästä testitoiminnasta!

    Minäkin olen huomannut, että se väri käyttäytyy aivan epäloogisesti. Luulisi, että jos se on irrotakseen, se tarttuisi mielummin kankaaseen kuin kiiltävään jääkaapin oveen. Minä olen nyt testaillut yhtä kaapin pintaa, joka on maalattu mattapintaisella pohjamaalilla... jos siihen ei tartu, niin olen melko luottavaisella mielellä.

    Tuskallista on. Tulevaisuus pelottaa ihan hirveästi.

    Onneksi minulla on näin hienoja asiakkaita. Olette niin kultaisia!

    VastaaPoista
  61. Tämä on kriisiviestintää parhaimmillaan. Tilasin juuri seitsemän rättiä!

    VastaaPoista
  62. Mitä sitten jos väri leviää? Välillä täällä leviää pää ja takamuskin leviää jatkuvasti.

    En ole rättejä kokeillut, mutta nyt on hyvä syy tarttua siihenkin, kun eväätkin leviää pöydille.

    VastaaPoista
  63. Oijoi, kiitos tästä naurusta, Ruusa!

    VastaaPoista