lauantai 22. maaliskuuta 2014

Teille, jotka tykkäätte Facebookissa

Facebookhan on yksi kirottu laitos nykyisin, kun edes omille tykkääjille ei saa julkaisuja näkymään. Susannan Työhuoneen sivulla on 1500 tykkääjää, mutta jos julkaisen siellä jotain, sen näkee yleensä 100-900 ihmistä riippuen siitä, miten paljon julkaisu herättää vastakaikua. Ostamalla maksullista mainontaa näkyvyys paranisi. En kuitenkaan pysty ihan koko aikaa syytämään eurojani herra Facebookin taskuihin, joten piti keksiä jotain muuta.

Haluaisin saada Facebook-sivulleni vähän pöhinää, joten kehittelin Viikon Fani -mittelön.

Kuuden viikon pituinen kilvoittelu alkaa 24.3.2014 ja päättyy 4.5.2014. Joka viikko palkitaan yksi tykkääjä yllätyspalkinnolla ja Viikon Fanin kunniakkaalla arvonimellä.

Palkitsemiskriteerit ovat epämääräiset ja yllättävät. Susannan Työhuone valitsee voittajan täysin mielivaltaisesti, eikä päätöksestä voi valittaa. Kilvoittelijoille annetaan vaihtuvia tehtäviä, jotka julkaistaan Susannan Työhuoneen Facebook-sivulla tilapäivityksinä sekä kootusti muistiinpanossa. Sen lisäksi tittelin voi ansaita omalla kekseliäisyydellä ja aktiivisuudella.

Koska Facebook toimii niin, että vain aktiivisimmat tykkääjät näkevät julkaisuja, suosittelen kisaajia olemaan aktiivinen jo pelkästään siksi, että edes saavat tiedot kulloinkin menossa olevasta tehtävästä. Aktiivisuus Facebookissa tarkoittaa todella ahkeraa tykkäilyä, jakamista ja kommentointia. Mitä enemmän reagoit julkaisuihin, sitä suuremmalla todennäköisyydellä Facebook suvaitsee näyttää sinulle myös seuraavan julkaisun. Tämäkään ei silti vielä välttämättä riitä, vaan varminta on käydä erikseen ja vartavasten katsomassa päivittäin Susannan Työhuoneen sivua.

Kisan tehtävistä ja etenemisestä pidän kirjaa fb-sivun muistiinpanoissa, josta voi aina käydä tarkistamassa, mitä tapahtuu.

Jänskättää. Mahtaako kukaan innostua?

12 kommenttia:

  1. Minä ainakin innostuin! Ihan mahtava idea! =)

    VastaaPoista
  2. Kamala, huomasin, etten ollut tykännyt vielä sun Facebook-sivuistasi, mutta nyt asia on korjattu. T. Facebook-narkki.

    VastaaPoista
  3. Jaa. Kai sitä sit tarttee ruveta käymään Facebookissa. Välillä menee päiväkausia ettei tule koko juttuun kattottua. Tekis tiätty hyvvää pittää vähän hualta omankin blogin fb-sivusta. Jännää, mitäs oot mahtanu keksiä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En vielä paljon mitään. Saa nähdä, miten mielikuvitus tulee riittämään. :D

      Poista
  4. Minä en oikein luota noihin Facebookin tilastoihin. Olen ollut töissä ylläpitäjänä useilla sivuilla ja eri ylläpitäjillä näkyy eri lukuja siinä montako ihmistä päivitykset ovat tavoittaneet. Olen siis ollut hiukan hämmentynyt. Onko niistä numeroista sitten mitään hyötyä? Itse saan feediini noin 75-80 prosenttia päivityksistäsi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei niihin oikein luottaa voi tosiaan. Uskon, että jotain osviittaa ne silti antavat.

      Poista
  5. Muistathan noudattaa facebookin sääntöjä, esim. kilpailut joihin osallistutaan tykkäämällä seinäkirjoitusta on kielletty. Muutoin fb saattaa sulkea sivun, mitä en missään nimessä sulle toivo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinä et taida tietää, että Facebook on muuttanut kilpailusääntöjään huomattavasti löyhemmiksi jo aikoja sitten ja tykkäilykilpailutkin on nykyään sallittuja. :)

      Poista
    2. Hyvä että tuli puheeksi! :) Ilmeisesti siis tykkää kamppikset ok, mutta jaot ei... Onpas monimutkaista!

      3. Kampanjoita voidaan hallita Facebookissa sivuilla tai sovelluksissa. Henkilökohtaisia aikajanoja ei saa käyttää kampanjoiden hallitsemiseen (esim. "jaa aikajanallasi ja osallistu"- tai "jaa kaverisi aikajanalla ja osallistut useammin" -tyyppiset kehotukset on kielletty).

      https://www.facebook.com/page_guidelines.php

      Poista
    3. Jakokilpailujen kielto liittyy siihen, ettei kaikkien jaot näy yrityksen sivun hallinassa, koska ihmisillä on yksityisyysasetukset niin, että vain kaverit näkevät ne. Mutta jakamaan saa pyytää, jos siihen liittyy muutakin, vaikka kommentointi. :)

      Tämä on ollut kyllä tosi tervetullut muutos fb-sääntöihin.

      Poista